Silmät ristissä kypsänä Ubudissa (taksit, hotla)

Tästä se lähti, kunnes huoneesta tuli sauna.
Looked ok, but aircon did not work.

Nyt on pakko heittää tuntemukset kehiin, kun tilanne on päällä. Niin kuin hymyllä täällä Aasiassa kuitataan monta asiaa, niin teki mieli sanoa pari valittua respan miehelle, kun se vaan hymyili, vaikka sanoin ettemme ole nukkuneet silmäystäkään. Eilinen päivä oli varsinainen paskan kumuloitumispäivä. Aamulla Seminyakin Anshel-hotellista tehtiin check-out ja kavereidemme esimerkkiä seuraten tilattiin pirssi Go-Jek-appsin kautta, jotta Ubudiin siirryttäisiin.

Helppoo ku heinän teko, vai onko?
Easy as can be or is it (Go-Jek taxi apps)?

Apps ilmoittikin, että auto lähti meitä hakemaan, ihan lähellä oli. Vähän väärään suuntaan ajeli kartalla. Sen näköiseltä sedältä en kyllä autoa ostaisi, mutta ajattelin, että kohta se on hakemassa. Katinkontit. Juhalle tuli viesti, että miten kyyti meni, arvostele. Jaa mikä kyyti? Pakko oli valittaa, että ukko teki oharit ja otti varmaan toisen kyydin lennosta. No, uusi tilaus. Joku olisi taas tulossa, mutta auto ei kartalla liikkunut, haisi pahalle taas tämä homma. Ja kohta vaihtui taas kuski. Miten ne noin vaan voi perua? Kappas, uusi kuski laittoi viestin, mihin meette. Helkuttiako kyselee, kun tietää osoitteen. Sitten muistimme, että kun sovellus on antanyt oman arvionsa Ubudin reissusta (n. 110 kidr), niin kuskit voivat alkaa tinkaamaan lisähintaa. Emme  vastanneet. Kuski ajoi pihaan. Kysyi, tulemmeko Ubudista samantien takaisin. Emme tietenkään. No, sitten kyyditys ei kävisi, koska kaveri halusi varman kyydin takaisin. Mitä helvettiä?! Sanottiin sille, että mitä sä tällaista sovellusta käytät, jos et halua kyytiä, saamarin ahne sittiäinen. Siitä se kaarasi veks. Uusi tilaus. Helkutti, sama "oharityyppi" ilmestyi ruutuun. Siinä kohtaa arvasi, että ei tule tälläkään kertaa. Otin jo ylös kaikkien näitten kuskien rekkarit, että voi valittaa kunnolla. Hyvää mainetta Balille!

Väliin katukuva Ubudista.
Street of Ubud.

Joo, kohta taas ukko kuittasi kyydin hoidetuksi, jaa että mitä tykkäsimme?! Go-Jek vastasi emailiin, että pahoittelut ja annamme koulutusta tässä kuskeille. Seuraavaksi päätettiin kokeilla Grab-sovellusta. Hinta-arvio oli hitusen kalliimpi Ubudiin (135 kidr). Kuski pisti taas viestin, mihin meette. Emme vastanneet. Sitten se viestitti "Ubudiin 350 kidr ok"? Todellakin ok!!!? Ei mitään rajaa röyhkeydellä. Vastattiin, että ei ok, paikalliskielellä. Seuraavaksi pyysi 300 kidr. 275 kidr oli pienin tarjous, ja kun sanottiin, ettei käy (me ehdotettiin 175 kidr), se haistatti paskat, laittoi keskarin kuvia ja vielä paikalliskielellä "paska turisti". Siitä sitten hyvää kuvakopsua Grabille palautteen kera. Myös pitää laittaa kuvakopsut Go-Jekille rekkareiden kera, että minkä tyypin koulutuksessa nää heput on olleet, kun turistille tehdään ohareita. Pistettiin palautteeseen, että huono maine tulee Balille tällaisten kuskien myötä. Usko meni apps-hommiin. Pyytävät N-kertaisia hintoja, ja Go-Jekin arviotkin on ihan vaan houkuttimia tilata pirssi. Vanha tapa paras ja nopein, eli mennä kuskisuman keskelle kadulle, ehdottaa hinta ja katsoa, kuka lähtee ajamaan (kilpailuasetelma, aina joku tarttuu).

Ubud city.

Hotskan pihaan kaarasi taksi (Uber), jätti vieraat hotelliin. Kysyttiin ukolta veisikö meidät Ubudiin. Sovittiin hinta 180 kidr. Kaverimme maksoivat 130 kidr sovelluksen kautta (sattui hyvä kuski), joten pakko oli meidän joustaa. Kuski kuitenkin fiksusti tsekkasi Uberistä arviohinnan, joka oli hyvin lähelle. Reilu tyyppi! Ajoi ihan rauhallisesti ja kaikki meni ok.

Tervetuloa, perusovi. 
Wellcome, normal door.

Nyoman Karsa Bungalows-hotellilla tutut respatyypit iloisesti tervehti meitä. Eivät olleet saaneet aamuista email-viestikyselyämme huoneista. Sovittiin hinta 350 kidr (täällä tuntuu välillä, että ystävähintaa yritetään vaan nostaa) yöltä. Huone 7 (sama jossa oltiin pari vuotta sitten) oli vapaana. Huone 5 oli viimeksi, toimi hyvin. Seiskan ilmari ei heti tuntunut ihan viileältä, pyyhkeetkin puuttuivat. Laitettiin vaijerilla arvolaukku kiinni ja samoin kaappi, ja lähdettiin syömään. Melting Wok Jalan Goutamalla on kiva paikka, tietysti oli maanantaina suljettu. Löydettiin Warung Biah Biah, jossa oli porukkaa ja halvat hinnat, hyvä ruoka, parempi mieli. Tapasimme kaverimme (jo kolmas paikkakunta Balilla!) sattumoisin kadulla, moikattiin ja palattiin hotellille. Ilmastointi ei toimi, tai enempi lämmityksenä toimii. Huoneessa oli kuumempi kuin ulkona, hikikarpalot alkoivat virrata niskassa. Ilmeisesti jääkaappikin toimii uunina kuumuudesta päätellen. Valitettiin. "Insinööri ei kyllä tänään ehdi..." Höpölöpö, Tripadvisorkin kertoi, että jossain huoneissa ilmari ei toimi, perussettiä. Lisäksi ylibookkaavat huoneita ja sijoittavat näemmä sukulaisen Lili Houseen ne, jotka eivät mahdu tänne (tuo vaikutti kyllä vastaavalta paikalta). Bookkari näytti nytkin 4 huonetta vapana ja todellisuudessa 2 oli (joista toiseen oli tulossa porukkaa). Meille vaihdettu huone oli ihan hieno, ilmari hyvä, mutta täysi paska sijainti, tien vieressä. Noi meidän kivat huoneet kun on aina puutarhan puolella. Tiesin jo, että yö on pilalla, ei ole sopivia korvatulppia. Juha kyllä sanoi, että tulpatkaan ei auttaneet mopojen pörinään.

Hymy korjaa kaiken. Rakkautta tähän kohtaan.
All you need is love and smile.

Yöllä oli hiljaisia hetkiä ja nekös ottikin pannuun, kun uni ei tullut just silloin. Jokusen tunnin nukuin, kun olin vaan niin poikki. Aamulla kuudelta oli jo täys pörinä päällä ja pojat höpötti toisella puolella respassa. Respan tyttö halusi eilen illalla, että tarjoaa extrakahvit aamupalalla. Kuitenkin aamupalan tuoja sanoi, että voitte itse huoneessa tehdä kahvia. Vaadittiin tuomaan ne luvatut kahvitkin. Toihan se. Kävin suihkussa. Kylppäri muuttui kahluualtaaksi, ei oikein vetänyt, annoin olla, ihan sama. Kateltiin aamulla vaihtoehtohotelleja, netti ei vaan toiminut kunnolla. Illalla meille oli luvattu huone 6, joka on lempparihuoneemme kaltainen. Sittenpä nähdään, pitää kaikki testata kunnolla. Juuri nyt, kun Juha yrittää torkkua pörinässä, niin remppaukot alkoivat soittaa sirkkeliä tuossa huoneemme ulkopuolella. Ei mitään uutta, tiedossa oli, että tässä tien vieressä on edelleen remontit menossa. Leka laulaa kans samassa kuorossa. Positiivinen ihminen näkee tämän niin, että sai tunnin pidempään olla ilman remppaääniä kuin oli oletettavaa (klo 9 alkaa yleensä). Kohta tuo nukkuva karhu saattaa herätä, tarttiskohan paeta paikalta?! Mihin tämä show johtaakaan. Sen voin vakuuttaa, että Aasiassa harvoin tehdään ylläpitoa huoneissa saman omistajan toimesta. Niin kauan kuin asiakas maksaa, mitään ei ole syytä korjata. On vain raha ja tämä hetki, ei huolta huomisesta. Olet kertakäyttöasiakas, aina tulee uusia, jotka maksaa, ylihintaa. Hymy korjaa kaiken, paitsi taksikuskit eivät olleet sisäistäneet sitä. Juha sanoikin sille yhdelle ahneelle Semmarin hotellimme pihassa pyörähtäneelle hermoveikolle, että luvassa voi olla huono karma sille ukolle. Karma hoitaa. Miten lie tämän Karsan kanssa, tuleeko taas karsea päivä?

Kommentit