Formulahässäkkää ja vaihtelevia kelejä
Melbournen Formula 1 osakilpailuviikonloppu
Lisää kuvia ja videoita löytyy Instagrammissa tweet_minna nimellä.
Vormulakisoissa ekaa kertaa. First time in Formula 1 GP. |
Astonit kuskien nimillä. Astons for named drivers. |
Entisajan kilpuri, hieman hitaampaan menoon. Older race car, not so fast. |
India-tallin pilttuustamme oli näpsää seurata valmistautumista ja varikkoelämää. Our India stable had great views for preparing GP start and pit stops. |
Tee-se-itse hampurilaispiste. Make your own hamburger, choose ingredients. |
Meillähän oli Melbournen Formula 1 kisoihin ne 4 päivän puolihintaliput nimellä General Admission eli vapaat paikat (ei istumapaikkoja katsomoihin, jotka on Grandstand tms. nimikkeellä), sekä Sahara Force India - tallin pääsuorapilttuuseen paikka samaan hintaan (127 AUD=80 e). Ei todellakaan paha hinta! Ajateltiin sitten torstai ottaa Albert Parkiin ja liikennejärjestelyihin tutustumisen kannalta. Siellä oli hyvin järkätytyt ratikat Southern Crossin asemalta (yksi pykälä meidän normi-Flinders-asemalta eteenpäin), henkilökunta neuvomassa paikalla, Express Formula - ratikat menivät suoraan tuolta porteille 1&2. Flindersin asemalta pääsisi ratikoilla sitten pääsuoran vastaisen rinkulan puolen porteille. Portilla oli lippu- ja turvatarkastus, ja toivotettiin mukavaa päivää, eikä ollut paljoa porukkaa. Olisi muuten saanut lippuja ostaa portiltakin (päivälippu n. 85-100 AUD), monet niin tekivätkin, että ostivat päivälippuja, kun sattui hyvä keli.
Heti kun asteltiin sisään radan ylikulkutunneliin, ja siellä
jotkut V8-autot hurahteli alitse, niin
tuli kylmät väreet. Eikä johtunut n. 30 C lämpötilasta. Aika makee fiilis
kuulla noita muitakin autoja. Myös Porcheilla oli omat cup-ajot, pakoputket
vaan paukahtelivat suorilla ja takaspoilerit rytisivät... eli Formuloita
päästiin fiilistelemään vasta perjantaina. Tai no nähtiin me vertailuajo
ratakierroksen verran, jossa Mersun "perusauto" starttasi
lähtöviivalta etukenoon, perään Mersun kilpa-auto ja sitten sen perään Mersun
Formula 1 auto. Tulivat kaikki maaliin suunnilleen rinnakkain. Kyllä se Formulan ääni kuulosti hienolta, ja näytti
hiton nopeelta, kuten noi muutkin pelit. Nopeusvertailuksi voi mainita, että tuollainen V8-auto saavuttaa
suoralla nopeuden 252 km/h, kun taas Formula-pirssi kiihtyy aina 325 km/h asti. Ja siitä kun mutkaan
jarruttaa, niin meitsin sisuskalut pullahtaisi ulos siinä reilun 5G voimassa.
Ja kun G-voimiin päästiin, niin ehdottomasti suosikkeihini kuului hävittäjälentonäytös (F-35A Lightning II). Kaiffari veteli F35-koneella ensinnäkin
porukalta kurat pöksyyn heti alkuun lentämällä helkutin matalalla yli, niin
että lähtöäänet vei jopa tinnitykset korvista, ja muutamalla tyypillä meni
kyllä kivasti viinit ja bisset väärään kurkkuun. Välillä mä ihmettelin (mitäs
nainen nyt noista vempeleistä tietäis), miten se kone lipui hiljaa
pystyasennossa ja leijui kuin joku ufo siinä alueen päällä. Sitten tyyppi
keikutteli koneella taas ylitse, toisinaan pyöritteli konetta akselinsa ympäri.
Välillä teki hirveitä silmukoita ja kaartoja, että tuli ihan pahoinvointia
pelkästään katsellessa sitä touhua. Lopuksi se heebo pisti hävittäjän ihan
pystysuoraan kulkemaan pilven läpi ylös, vähän kuin Batman elokuvassa lensi
pilveen. Tää vaan ei enää tullut takaisin...
Sikäli ei nyt ihan tympeetä katottavaa ollut 6 pienkoneen taitolentonäytöskään, joka
kesti aika pitkään. Hiton tarkkoja kaiffareita, kun lentivät niin lähellä
toisiaan ja muodostelmissa, ties missä silmukoissa yms. Mut kyllä vaan
hävittäjälentäjän varpaatkin olisin varmaan nuollut aaltoliikkeen ohessa...
Noi samat lentonäytökset ja V8/Porche-ajot toistuivat myös
muina päivinä, paitsi että sunnuntaina
sitten tuli extrayllärit rahtikoneen muodossa (C-17A Globemaster).
Juha kuvasi juuri jotain selfie-videota pääsuoralta, kun huomasi kamerassaan
valtavan koneen lähestyvän. Siitä se "iso rotisko" lensi ihan
matalalta yli, aika näyttävä masiina. Ja jos laivan kääntäminen ei ole kovin
helppoa ja nopeeta, niin ei varmaan tuonkaan koneen. Mutta siitä huolimatta
lentäjä käänsi koneen aika pystyyn ylös ja kaarteli kääntyäkseen. Kyllä
kerosiinia kului noissa hommissa ja ei
ihan halapaa lysthiä ollut tuo hävittäjätouhukaan. Tuollainen hävitin maksaa makiat 100 000 000 AUD (n. 70 000 000 e)
kipale, ja lentäminen maksaa 32 000 AUD/h eli n. 22 000 e/h (lähde: Business
Insider Australia 12/2014).
Ajalteltiin sitten vähän kuin satiaiset huvipuistossa, että
mennään kaikkiin vehkeisiin torstaina, kun oli niin vähän porukkaa. Noihin em.
vekottimiin ei ollut meillä taviksilla asiaa, mutta itse asiassa helikopterilla olisi päässyt 2 kertaa radan
ympäri 90 AUD=61 e per nekku, ei paha, mutta ei otettu lentoa kuitenkaan.
Mentiin sen sijaan ilmaiselle Landrover-experience
ajelulle, elikkä lyhyt rata sisälti pari jyrkkää nousua ja laskua sekä
joitain auton kallistelua nousukorokkeita käyttäen. Markkinatarkoituksessa
tietysti tuo ajelu, ajaja esitteli samalla auton ominaisuuksia. Ihan hauskaa
parin sakemannin kanssa samassa autossa. Sitten tietysti kaikille autoihmisille
oli HotRod-tyyliin kaikenlaista
tuunattua kaaraa tarjolla jopa 400 kpl. Oli rivillinen jotain söpöjä
Aston-autoja (nimetyt kullekin F1-kuskille), Porcheja, V8:ja, Jaguareja, vanhoja
kilpa-autoja jne. Osa autojen omistajistakin oli paikalla puunaamassa autojaan.
Viikonloppuna myös oli tehty hiekkakumparerata hyppyreineen motocross-näytöksiä varten. Aika
huikeita hyppyjä pojjaat teki, eikä yhtään hyppyä töksähtänyt alas suoraan
vastarinteeseen, eikä kylkiluita katkeillut. Sitten miehille (onhan tuo
miesvoittoinen tapahtuma) oli silmänruokaa, eli isossa ravintolateltassa
tarjolla vähäpukeisia
(tarjoilijoinakin samat) naisia,
jotka tanssivat tekoflyygelin päällä jonkun laulajan säestyksellä.
Väki lisääntyi loppuviikkoa kohti, ja sunnuntaina tuntui,
että koko kaupunki on liikkeellä perheensä kanssa ja ilman. Siitä huolimatta ei
tarvinut jonotella missään kohtaa. Ratikoitakin oli valjastettu kulkemaan ihan
peräperää, ettei kenenkään tarvinnut odotella. Ainoastaan iltapäivästä oluttiskeillä
alkoi olla pientä jonoa, mutta onneksi meidän pienessä India-tallin pilttuussa
oli oma tiski, johon ei ollut yhtään jonoa.
Jo torstaina onnistuttiin
missaamaan kuljettajien esittelyt ja fanitilaisuudet Fan Zone alueella sekä
sunnuntaina Melbourne Walkilla (kuskien reitti varikolle). Sentään
sattumalta osuttiin paikalle Rexonan stagelle, jossa Massa tuli jakamaan nimmareita meille muutamalle siellä olleelle.
Mä sanoinkin ennen Massan tuloa paikalle, että arvaa kumpi on pienempi, minä
vai Massa. No joo, massaa sillä ei ollut eikä pituutta, mutta massahurmaaja
kuitenkin. Ja sain nimmarit, kun vielä portugaliksi kiitin etukäteen. Siinä
Rexona-stagella sai muuten kokeilla reaktionopeuksia painelemalla syttyviä
valokennoja n. 1,5m x 1,5m seinällä. Meitsin ulottuvuus/havainnointikyky ei
riittänyt kuin 17/300 pisteeseen. Valtteri Bottas sentään oli pistellyt 43
pojoa.
Ja vielä oheishärdelleistä erinomainen juttu oli lauantaina Bundaberg-rommin ilmainen maistelutilaisuus.
Kun ulkona satoi ja oli viileä tuuli, niin tuolla lämmitetyssä kopissa sai
maistella 3 eri rommia (toi muuten valittiin just 2016 maailman parhaaksi
rommiksi), ja santsata vielä lempparilla (tietysti se vanhin!) ja tehdä
rommidrinkin, johon tuli inkivääriolutta kyytipojaksi. Toi onkin muuten
oivallisen hyvä juomayhdistelmä. Nää kyllä osaa esittelyt. Tyyppi sanoikin,
että on se kumma, ettei porukalle ilmainen viina kelpaa, kun kaikki olivat
vähän vaisuja pyytelemään lisää. Ei sitä suomalainenkaan kehtaa etunenässä :)
Kyllä noi Formulat kulkee
ihan karmeeta vauhtia, ei sitä telkusta tahdo saada todellista kuvaa. Se on
todellakin vaan "njauuuu", "njauuu", kun autot vilahtaa
ohitse pääsuoraa. Ei kerkii nähdä kuin vilauksen väreistä, että olikohan toi
Ferrari, kypärää ja siten kuskia ei voinut nähdä. Screenit tulee tarpeeseen,
että pystyy kisaa seuraamaan. Radiostakin tuli suorana selostus, jota toiset
kuunteli kuulokkeista samalla. Lauantain aika-ajot
uusin säännöin oli himppasen farssi, kun kaikki tallit vaan säästeli
renkaita, eikä kukaan ajellut viimeisillä minuuteilla enää yhtään. Nyt kai
harkitaan (vai joko se päätettiin) uudesta säännöstä palaamista takaisin
Bahrainin kisoihin mennessä. Sunnuntaina oli toiveet korkealla Kimin puolesta,
kun sillä oli kuitenkin 4. lähtöruutu. Ennen lähtöä jo Red Bullin venäläiskuski
Kvyat keskeytti siihen meidän tallipilttuun eteen, päästiin katselemaan auton
työntämistä aitiopaikalta. Meidän lähes vastapäätä oli muuten varikkoalue,
joten oli hyvä paikka seurailla varikkokäyntejä.
Ilo oli ekan mutkan jälkeen ylimmillään, kun Kimi ja Vettel hyökkäsivät kärkipaikoille.
Suomen liput paitoihin ommeltuna siinä ylpeinä möllötettiin radan vieressä.
Joku kysyikin, että ollaanko Italiasta, kun Juhalla oli Ferrarin lippis. Eivät
sitten tunnistaneet lippuja. Ilo loppui sitten kohtuu alkuvaiheessa, kun Kimi oli kirjaimellisesti liekeissä,
eli leiskat löi kypärän takana autosta, kun Kimi saapui varikolle. Se kosla
vaan oli hyytynyt ilmeisesti kesken reissun. Hyvä, ettei moottori ollut
pamahtanut. Jos Kimi ei olisi tukkaansa leikkauttanut millin siiliksi, niin
olis siinä pari kiehkuraa saattanut kärähtää. Damn, että otti aivoon, just piti
sit Kimille toi sattua! Screenilläkin näytettiin Vettelin nimeä alkuun, ja
ihmeteltiin, kun meidän mielestä Vettel oli edelleen kärjessä. Sitten Alonso täräytti autollaan toisen kuskin
takarenkaaseen ja heitti hirveen näköset
ympyrät katon kautta. Onneksi selvisi ilman vakavampia vammoja. Varmaan sai
jonkinlaisen tärskyn kuitenkin. Noh, onneksi sentään Valtteri pääsi pisteille
ja meidän puolisuomalainen Nico Rosbergin poika pääsi ykköspallille. Me
rynnättiinkin pääsuoralle palkintojen jakoon, kun tiedettiin, että ne aukoo
huoltoraot aidassa yleisölle lopuksi. Hieno fiilis siinä kuunnella
kansallislauluja ja juosta palkintokorokkeen eteen lasin toisella puolella.
Piti vielä Kimin tallipilttuuta kuvata lopuksi. Takki oli tyhjä, ja ruuhkien
välttämiseksi jäätiin 3 muun suomalaisen kanssa drinksuille vielä ennen
poistumista.
Kaksi suomalaista Ferrari-fania. Two Finnish Ferrari fans. |
Antakkee tännekin sitä kuplivaa! Give me that Champagne, too! |
Asian ytimessä, eli varikkopilttuu. In the core, Kimi's pit stop/stable. |
Täällä kelit niin vaihtelee, että torstaina oli kuuma kuin
Saharassa ja 50-kerroin aukkavoide tuli tarpeeseen. Perjantaina tuuli ja sateli
pieniä kuuroja, harjoitusajot oli vähän niin ja näin (vähän väliä olisi pitänyt
vaihdella renkaita). Lauantaina oli pilvistä, muttei pahemmin sadellut.
Sunnuntaina oli taas afapäivä, joskin lämppis pysyi 24C hujakoilla. Illat on
kuitenkin välillä viileitä, että jopa kevyttoppatakit oli parina iltana päällä.
Kaikenkaikkiaan hienosti järjestetty ja toimiva tapahtuma, ja kyllä tuosta
pieni kutina jäi, että uudelleen tarttis mennä toinen kerta Formuloihin.
"Vormulat on parasta paikan päällä" on uusi Juhan sanonta.
St Patrick's day eli irkkujuhlat
Ehdittiin torstai-iltana poikkeemaan South Yarrassa vuotuisissa ikkuhippaloissa Bridie O'Reilly's baarissa. Muutama gintsu upposi hampparin kera pötsiin, mutta sitten lähdettiin kympiltä kotiin, kun meno alkoi yltyä live bändin muodossa. Piti olla ajoissa tuutimassa, että ehtii taas pe ajoissa Albert Parkiin bensaa haistelemaan.
Alkuviikon aktiviteetit
Maanantai meni normipäivänä salin ja koiralenkittelyn ja
kauppa/ruoka-harrasteiden kanssa, ja tiistaina oli taas energiaa käyttää aurinkoinen 26C päivä Sandringhamin
rantsulla muutama tunti loikoillen ja siitä Hamptonin Brown Cow - terassille nauttimaan ruokaa (tuttu mesta).
Jotenkin vaan on käsittämättömän hienoa, että voi elää ulkona kaiket päivät.
Yölämpötilat on lähestyneet 10C, mutta kaasulämmitys (pari kertaa ollut päällä)
auttaa ja höyhenpeiton alla tarkenee. Suihkussa katon lämpölamput on tarpeen.
Tänään eli keskiviikkona Juha järkkäsi mulle extratreenit salilla, kun mentiin
sinne tatami/nyrkkeily/rata-salin puolelle ja mulle laitettiin mojovat nyrkkeilyhanskat käsiin ja Juha otti pari
pistaria haltuun. Siinä sitten mojauttelin ylä-, ala- ja sivukoukkuja sarjana
Juhan pistareihin hiki hatussa. Ihan sormiväleihin tuli verestystä.
Hyppynarulla pitää aina vedellä myös 200-300 hypyn sarjaa, että saa nää
nautintokahvat liikkeelle.
Sandringhamin ranta-aluetta. Beach of Sandringham. |
Hamptonin/Sandringham satama ja jahtiklubit jää vasemmalle. On the left you'll find Sandringham's/Hampton's Yach and Sailing Clubs. |
Ja tuosta tulikin mieleen, että eräs suomalaistuttumme bongattiin
Brandon Parkin ostarilta kauppaamasta kuntolautaa, joka maksaa 900 AUD (n.
600 e), ja joka tärisee niin, että tyrät rytkyy. Laudan keskustaan jos asettaa
jalat, niin se simuloi kävelyä, ja uloimpana simuloidaan jo kunnon juoksua.
Vaikutti tehokkaalta. Voisi suositella telkun katsomisen oheen joillekin (ite
kun ei enää ole telkkua katsonut naismuistiin). Ja aika moni olikin ostanut
tuon vehkeen hinnasta huolimatta, nainen oli saamassa aimo provikat.
Mietittiin, että eikös heidän kannattaisi tutkia asuntohintoja Melbiksen
alueella ja keskittyä kalliiden alueiden nurkille, kun hän valitteli, että
edellisellä ostarilla ei kukaan ostanut lautoja ja nyt kauppa kävi kuin siimaa.
Vinkattiin vielä, että kannattaisi ehdotella omistajille sijoittumista Glenin
kauppakeskukseen, jossa menekkiä varmaan olisi vieläkin enempi kuin tuossa
Brandonissa. Hmm, tuollaistakin
myyntihommaa voisin vaikka alkaa tekemään, taikka ihan mitä vaan.... paitsi ei jotain
farmihommia (ainakaan osaa niistä), joissa saa lapioida pashaa ja asua
jossain karmeissa murjuissa, joissa hämikset, liskot, käärmeet ja ties mitkä
kivat otukset vaanii nurkissa. Tullut vaan luettua Working Holiday nuorten
kokemuksia. Apuva! Onneksi meidän vanhempien työpaikat on hieman
säädyllisempiä. Kaikkea täällä on tarjolla. Mutta onneksi saa olla tekemättä
vielä mitään eli olla ns. turre eli "il turismo".
Kommentit
Lähetä kommentti