Pitkät irtiotot maailmalle, vinkkejä matkasuunnitteluun


Mun ei ikinä pitänyt ruveta jakelemaan mitään BesserWisser-matkavinkkejä, mutta heheh, päädyinpä sittenkin höpöttelemään pitkistä reissuista kaikkea, mikä voisi ehkä auttaa muitakin etukäteispohdinnoissa…
Monet ihmiset haaveilevat vuosia irtiotosta ja matkustamisesta maailman ympäri, tai ainakin sinne, missä pippuri kasvaa. Bucketlista saattaa olla venynyt pitkäksi kuin nälkävuosi, joten irtiotosta halutaan kaikki irti ja vapaa-aika tehokkaasti käytettyä. Suomalaiseen negatiiviseen tyyliin tästäkin aiheesta väännettäisiin tabloidiotsikko ”Nämä virheet teet pitkillä irtiotoilla”-tyyliin, mutta lähestytäänpä asiaa niin, että mitä asioita ehkä kannattaisi ainakin miettiä pitkää irtiottoa suunnitellessa. On kaksi aivan eri asiaa käydä viikon parin lomilla tai pakettimatkoilla kuin viettää useita kuukausia, jopa vuosia maailmalla. Budjetti- ja nautintomielessä pidemmät matkat eivät ole sama kuin N kertaa lomaviikot. Kun jatkaa matkaa pisteestä B eteenpäin, niin ei tarvita edestakaisia lentoja kotimaahan joka kohteesta, kuten lyhyillä lomilla. Ja jaksaisitko ”suorittaa” viikon parin lomia N kpl putkeen samalla tyylillä, kestäisikö kukkarokaan? Osa menee ulkomaille osin töihin esim. Working holidaylle tai vapaaehtoishommiin tai on muuten paljon paikallaan, kun taas osa lomailee ja kiertelee useissa eri maissa. Näissä molemmissa matkustustyyleissä on omat haasteensa.

Nämä jorinat ovat jatkoa postaukseeni Matkalaukkuelämän plussat ja miinukset, jossa pohdin, mistä matkustusuupuminen on päässyt syntymään. Sen välttämiseksi kannattaa miettiä itselleen suunnitelmaa, miten ja missä matkustaa ja kuinka usein vaihtaa maisemaa.

Kuvat ovat menneiltä matkoiltamme itse otettuna.


Miksi lähdet ja miten pitkäksi aikaa?

Tärkeintä olisi miettiä, miksi olet lähdössä pitkälle matkalle tai irtiotolle:
Pakenetko jotain vai haetko jotain lisää nykyiseen elämääsi? 
Haaveiletko enemmän vapaa-ajasta vai nähtävyyksien kalastelusta? 
Haluatko vain irtaantua hektisestä arjesta, ladata akkuja ja palata samaan arkeen irtioton jälkeen vai kaipaatko pysyvää muutosta elämääsi?  Voisiko silloin olla paikallaan pieni irtiotto työelämästä ja tarkempi pohdiskelu kotimaassa ennen kuin nostat kytkintä? Jos olet todella väsynyt työn tai muun takia, onko hyväksi lähteä kiitolaukkaamaan heti maailman ääriin? 

Mikä määrää irtiottosi pituuden: sinä itse, työnantaja, reissubudjetti tai joku muu? Onko vuosi se sopiva aika, vai olisiko antoisampaa jakaa se kahteen osaan? Kenties voit jaksottaa irtiottoja seuraaville vuosille muutamia, jotta arki saa sopivia katkoja…



Milloin ja minne? Ilmasto ja turvallisuus

Muutaman kerran on jättänyt menemättä aluksi pohtimaansa kohteeseen, kun on selvinnyt, että sadekausi on menossa ja taifuuni tulossa kohti matkakohdetta. Joskus sen vuoksi on siirtänyt matkustusajankohtaa myrskyn laantumiseksi. Milloin on sadekausi ja kuiva kausi missäkin, on hyvä selvittää, kun suunnittelee reittejä ja aikatauluja. Kaikkialla sadekausi ei tarkoita jatkuvaa sadetta (ehkä iltapäiväkuuroja), mutta pilviset näkymät vaikuttavat usein muuten hienoihin maisemiin ja mm. hyttysiä esiintyy enemmän.

Toki hyvä on myös huomioida, että eteläisen pallonpuoliskon kesä on meidän talviaikaan. Ja millainen lämmitys/taloeristys missäkin päin maailmaa on viileänä aikana. Se ratkaisee myös, millaista varustusta tarvitset matkalle. Toisaalta hetkelliset säävaihtelut vaikuttavat sääherkkiin matkatapoihin ja moniin muihin asioihin. Voi tulla viivästyksiä ja voi joutua jopa saarroksiin tulvien takia, kuten meille kerran kävi Australian Airlie Beachillä kauan sitten. Vakuutuskin voi olla rajallinen sääilmiöiden aiheuttamien korvausvaateiden suhteen.

Ilmaston lisäksi usein olemme selvittäneet turvallisuusnäkökulmasta, minne maahan ja esim. minne kaupunginosaan (suuret kaupungit) kannattaa matkustaa ja majoittua, että on turvallisempi olo. Esim. Trinidadiin ja Venezuelaan emme halunneet mennä turvallisuussyistä. Myöskin tietyt "slummit" ja "ghettot" on syytä kiertää kaukaa ja ainakin pimeällä välttää liikkumista huonomaineisimmilla seuduilla. Humalatila ulkomailla on aina riski onnettomuuksien ja ryöstöjen näkövinkkelistä, eikä vakuutuksetkaan suhtaudu siihen hyvin.


Matkustamistapa kohteesta toiseen

Lentäminen

Moni toivoisi, että voisi siirtyä hujauksessa jollain scifi-tekniikalla toiselle mantereelle käyttämättä tunteja tai päiviä matkustamiseen eri välineillä. Teleporttausta odotellessa… Lentopelkoiselle tai ilmastonmuutostietoiselle ovat vaihtoehtoina mm. auto, laivat, junat ja bussit,... Matkustamisen kulut päivää kohti pienenevät, mitä pidempään matkalla viettää aikaa yhdessä kohteessa. Olen kuullut, että halvimmillaan lennot ovat n. 40 päivää ennen lähtöä, tiistaisin usein. Jonkun tutkimuksen mukaan taas pari kuukautta ennen. Nykyisin on paljon erilaisia hakukoneita, joista voi haeskella lentoja kahden paikan välille. Kun saa selville, mitkä lentofirmat väliä lentävät, voikin vertailla hintoja ko. firmojen omilta sivuilta. Maailmanympäri menijöitä varten on sekä OneWorld-allianssin että Star-allianssin paketteja, joiden hinta riippuu valittavien mantereiden ja niiden sisäisten lentojen määristä tai lentomaileista. Tämmöiset paketit saattavat tulla halvemmaksi, jos aikoo lentää toiselle puolelle palloa. Usein perushintaan tulee verot ja konttorikulut päälle. Ruumalaukkujen painot määräytyy lentoyhtiöiden mukaan, kuitenkin ruumalaukut yleensä sisältyy tuollaiseen pakettiin (kyseessähän ei ole halpalentoyhtiöitä). Tosin tuoreimmat muutokset (mm. Finnair) ovat tuoneet tähän uusia rajoitteita.

Joskus on hyvä ottaa vain menolippu ensimmäiseen kohteeseen, ettei liikaa sido itseään, jos viihtyykin pidempään. Haasteeksi voivat muodostua maat, joiden viisumikäytäntö vaatii, että maahan tulevalla on oltava paluulippu ostettuna pois maasta. Lentoyhtiöt ovat sakon uhalla tästä vastuussa, jolloin todennäköisesti et pääse edes koneeseen ennen kuin paluulippu on ostettu (kuten me jouduimme kerran Balille mennessä tekemään lähtöportilla Cathay Pacificin lennolle). Vaihto- tai peruutuskelpoinen tai halpa lentolippu lähimpään jatkokohteeseen on tähän varsin näppärä. Jotkut pidemmät lentovälit voivat olla ns. kriittisiä siinä mielessä, että (edulliset) lennot ovat harvassa ja varaus on hyvä olla ajoissa tehtynä, jos haluaa varmistaa jonkin tarkemman ajankohdan matkalleen.

Kanta-asiakkuuksia/pisteitä kannattaa keräillä, jos paljon matkustaa, sekä hotelleihin että lentofirmoihin, autovuokraamoihin, jne. Myös tarjouskampanjat kannattaa hyödyntää, jos mahdollista. Minusta näppärää oli maailmanympärireissulla, että RTW-lippuihin sisältyi vuoden voimassaolo muutosoikeuksin, ja lippujonon loppupään ajallinen siirto onnistui hyvin pienellä konttorimaksulla kaksikin kertaa (Australiassa sekä Chilessä). Hongkongissa saimme jopa ilmaiseksi muutettua seuraavan lentoajankohdan viikolla eteenpäin. Muutoksen voi tehdä vain saman kategorian lennoille (L=low). Saman lipun alla olevista lennoista ei voi jättää mitään lentoa väliin, koska silloin kaikki loput lipun lennot mitätöityvät. Yleisesti lennoilla on hyvä olla selvillä laukkujen painorajoituksista ja mahdollisuudesta ostaa ennen lentoa tai lipun oston yhteydessä lisäkiloja tai -matkalaukkumääriä. Painorajoitukset menevät usein ns. Significant carrier-firman mukaan, jos lipun alla on useita lentoja. Qatar-lentoyhtiöllä on ollut meille suurimmat ruumalaukkurajoitukset eli 30 kg per hlö (tämän kilomäärän voi usein jakaa moneen laukkuun). Jotkut sallivat kaksi laukkua käsimatkatavaroihin, joiden yhteissumma on oltava käsimatkatavaroiden max-painorajan alle. Huomioitavaa kiertolaisen lentolipuissa on myös, että kannattaa jättää avoimia reittivälejä esim. Aasiaan tai maihin, jossa voi erikseen ostaa halpalentoyhtiöiden lippuja tai vaikka matkustaa bussilla. Joskus maan sisäiset lennot voivat olla halvempia kuin sama bussimatkana, esim. Malesiassa keväällä 2018 näin oli. Kannattaa myös tarkistaa paikallisten lentofirmojen luotettavuus ja turvallisuus ennen lippuvarauksia.



Linja-autossa onpi tunnelmaa...

Bussimatkustaminen esim. Etelä-Amerikassa on suositeltavaa, kun vaan muistaa ottaa Cama Suite-luokan pitkille matkoille (täysi makuuasento), ja tietysti all inclusive-herkkuineen (fine dine on the bus). 10-20 h bussissa menee näin leikiten. Tosin muuallakin (kuin Andeilla) vuoristoisilla seuduilla kannattaa selvittää sääolosuhteet (esim. lumitilanne) ja turvallisuus eri vuodenaikoina. Thaikkulassa havahduimme, että valtion busseissa on edullista ja rauhallista matkustaa, tosin ne kulkevat lähinnä pääreiteillä. Turistibusseista ei voi koskaan tietää, mitä tasoa ne on, joutuu kuukkelista tarkistamaan tai ehkä kannattaa tarkistaa paikan päällä lennossa, jos ei ole kriittinen aikataulu. Joissain aasialaisbusseissa voi olla jäätävä ilmastointi tai karaoke-meteliä. Joskus minibussit tungetaan täyteen turisteja (osa matkatavaroista voi joutua katolle), ja joskus yritetään jättää turisti kauas hotellilta, vaikka vienti kohteeseen kuuluisi hintaan. Joskus bussin sijaan kannattaa käyttää privaattitaksia, eritoten jos tiet ovat hiekkaisia ja monttuisia, tai jos bussireitti rönsyilee. 

Jossain maissa, kuten esim. ABC-saarilla, voi olla (paikallisia) minibusseja, joilla on perusreitti, mutta ne poikkeavat tarpeen mukaan reitiltä sivuun pyydettäessä. Ne eivät ole varsinaisia shuttle-busseja, kuten useat lentokenttäkuljetukset, mutta perusvaihtoehto isoille tarkan reitin busseille.


Laivat ja veneet

Olen kuullut joistain reissaajista, jotka ovat hommanneet halvan laivalipun ruuhkattomalle Royal Caribbean risteilyalukselle, joka siirtyy loppusyksystä Välimereltä Karibialle Atlantin yli parissa viikossa. Myös rahtilaivoilla voi matkustaa pitkiä merivälejä, lisänä saa mielenkiintoisia matkakokemuksia. Purjeveneitäkin (suomalaisia) kulkee mm. Kap Verdestä Karibialle muutaman viikon matka-ajalla, jos haluaa kokeilla merimieskestävyyttään aallokoissa. Maailmalla olen myös törmännyt ilmoituksiin, joissa haetaan purjehdusmiehistöä erilaisille purjehdusväleille. Siinäpä oiva mahdollisuus kokea mielenkiintoisia reittejä ja maisemia, joihin ei välttämättä muilla keinoin pääse.

Jos pikaveneillä tai pienillä laivoilla liikkuu esim. Aasiassa, niin kannattaa ennen lippujen ostoa tutkailla WindFinderista tai vastaavasta sääsovelluksesta tuulen nopeudet ja aaltojen suunta sekä korkeudet, muusta säästä nyt puhumattakaan. Tripadvisor toimii hyvänä apuna venefirmojen (kuin muidenkin) luotettavuuden kartoittamisessa. Laivayhtiöistä voi joskus saada suoraan parhaimman tarjouksen (esim. satamasta), ja joskus taas paikkakunnan matka-agenteilta, kannattaa vertailla hintoja. Pahoinvointilääkitys voi olla tarpeen, jos olet merisairaudelle altis. Itse kartoitan aina hätäuloskäynnit, jos jotain sattuisi. Joskus olen pitänyt snorkkeleita ja räpylöitäkin valmiudessa, jos on ollut hurjaa merenkäyntiä veneessä. Ja vedenpitävä kassi on oiva apu arvotarvikkeille. Kelluukin kivasti, jos…


Auto tai asuntoauto

Vuokra-auto helpottaa liikkumista lyhyemmillä väleillä maan sisällä, etenkin jos matkatavaraa on paljon. Näkee myös enemmän matkallaan mielenkiintoisia paikkoja, ihmisiä ja luontoa. Vuokra-autoillekin on joissain maissa (esim. Australia) ns. relocate-autoja, eli vuokrafirmalla on auton siirtotarve paikasta A paikkaan B lähes ilmaisella vuokrahinnalla ja vielä bensakulujakin joskus korvataan. Tosin matka-aika on rajattu (usein tiukka aikataulu), mutta sitä voi rahalla pidentää. Joskus normaali autovuokra neljäksi päiväksi voi olla halvempi kuin 2-3 päiväksi, sekin kannattaa tarkistaa. Asuntoautot tai Wicked Camperit sisältävät majoituksen (sänky takaosassa), jos tykkää olla enempi tien päällä ja kierrellä. Monet vuokraavat näitä erityisesti Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Asuntoautossa asuminen kahteen pekkaan tai maijaan ei välttämättä ole halvin vaihtoehto liikkuvaan elämään, mutta voi vapauttaa majoitusten päivittäiseltä tuskailemiselta, eritoten jos majoituskapasiteetti on sesongista tai muusta johtuen hyvin rajallinen. Autojen vakuutukset ovat usein kalliita (vuokrahinta voi tuplaantua) ja voi  itse miettiä, onko valmis ottamaan riskejä ilman vakuutusta. On myös matkaajalle erillisiä firmariippumattomia vuokra-autovakuutuksia, mutta me emme niihin ole perehtyneet. Joissain vuokraamoissa voi olla vanhoja edullisia autoja tarjolla. Kannattaa autoa noutaessa kysyä ilmaista päivitystä ylöspäin, usein onnistuu, mikäli autoja on vapaana. Myös voi kysyä mahdollisuuden ja hinnan pidentää lennossa vuokra-aikaa tarpeen mukaan. Aina joka tapauksessa kannattaa tarkistaa/kuvata auton kunto vuokrattaessa ja palautettaessa ja tarkistaa vuokraehdot (esim. saako hiekalla ajaa, onko osavaltiota/valtiota rajattu). Ja kansainvälinen ajokortti kannattaa ottaa mukaan, maksaa kymppejä, Autoliitosta tai sen toimipisteestä voi tilata.

Rikesakot autolla: Jos satut kaasuttamaan sakkokameraan esim. Euroopassa yli nopeusrajoitusten (kokemusta mm. Italiasta 1 km/h!), niin Suomen kanssa voi usein olla sakkojen perintäsopimus, jotta joudut maksamaan sakot, vaikka kotimaahan olisit ehtinyt. Silloin vuokrafirmakin voi ottaa lisämaksun sakkojesi käsittelystä, ja saat sen kotimaahan kirjattuna kirjeenä kamerakuvan kera. Joissain maissa, joissa tätä perintäsopimusta ei ole Suomen kanssa, maksamattomat sakot voivat aiheuttaa kuitenkin maahantulokiellon, kunnes sakot on maksettu.

Etenkin suurten kaupunkien julkista liikennettä kannattaa hyödyntää, ostaa paikallinen matkakortti. Joskus turisteille on erityisiä ”tehokortteja”, joilla voi edullisesti surffailla pitkin tienoota useita päiviä putkeen useilla välineillä. Joissain kaupungeissa on myös ilmaisia julkisen liikenteen reittejä keskustassa.


Polkupyörä ja skootteri


Jotkut reissaavat polkupyörällä tuhansia ja kymmeniäkin tuhansia kilometrejä, mm. Markus Kauhanen, Jukka Salminen tai Teemu (Tourdeteemu). Takuulla pääsee tutustumaan aitoihin paikallisiin ja näkemään paikkoja, joita turistit eivät näe ja koe. Ja vapaus on suunnaton, joskin joutuu olemaan säiden ja pyöräkorjaamoiden armoilla. Se on uskomatonta, ettei oikeasti tarvitse olla erityinen pyöräilyharrastaja tai hyväkuntoinen yksilö, että pystyy reissaamaan pyörällä. Ei se matka, vaan vauhti…

Skootterit ovat Aasiassa suosittuja menopelejä. Liikenteen kaoottisuuden ja onnettomuuksien vuoksi kuitenkin pidemmät pöristelyt skoottereilla ja isoilla teillä eivät ole kovin suositeltavia. Etelä-Euroopassakin voi skootterilla huristella esim. ranta-alueilla. Tarkista kypäräpakko! Turrena olet eritoten Aasiassa poliisien silmätikku ja rahasampo. Tarkista myös oman matkavakuutuksesi korvausehdot mahdollisen vahingon varalta.


Taksit

Mikäli reissaa paljon Aasiassa, on paras liikkua lentäen ja busseilla. Jopa taksilla on edullista ajella muutamankin tunnin matkoja. Etenkin huonoilla hiekkakuoppateillä (kuten Siam Riepistä Thaimaan rajalle) taksin käyttö oli enempi kuin suotavaa. Taksisovellukset, kuten Uber, Grab (osti Uberin) ja Go-Jek ovat olleet suureksi avuksi edullisessa takseilussa eri maissa. Normitakseissa voi sopia joko kiinteän hinnan tai varmistaa, että mittari on päällä, kun auto lähtee liikkeelle. Aloitusmaksukin on syytä tarkistaa. Jenkeissä varsin näpsää on, että auton taksat voi nähdä taksin kyljessä.
Matkustustapavalinta vaikuttaa paljon matkafiiliksiin. Säästäminen väärässä paikassa voi aiheuttaa mielipahaa tai päänvaivaa. Kannattaa miettiä hyötyä vs. vaikutusta kokonaisbudjettiin. Ajeletko mieluummin tuktukilla esim. sponsoriliikkeiden kautta hitaasti paikasta toiseen vai otatko nopeamman mittaritaksin? Entäpä kimppakyyti lava-auton lavalla, ehkä vain lyhyet turvalliset muutamat kilometrit...


Vakuutukset, rokotteet ja matka-apteekki

Vakuutuksena vuosittainen jatkuva matkavakuutus on näppärä ja usein edullinen. Riippuen firmasta ja vakuutuksesta voit olla tällaisella vakuutuksella reissussa kerrallaan muutamasta kuukaudesta kolmeen (joillain vak.firmoilla raja vain 45 pv) pois Suomesta ilman lisämaksuja. Kannattaa ottaa vakuutus pidemmälle reissulle ylimitoitettunakin eli jatko-osa perusvakuutuksen maksimiloma-ajalle, koska sen voi yleensä palatessaan irtisanoa ja saada rahat loppuajalta takaisin. Matkavakuutuksen venyttäminen matkan aikana on aina kalliimpaa, ja joskus mahdotonta. Usein suomalaisissa vakuutuksissa vuosi on maksimiaika. Ulkomaillakin voi ottaa kohdemaasta omia vakuutuksia (mm. Australia), tai käyttää kansainvälistä vakuutustarjontaa tarpeiden mukaan. Joskus aiemmin vakuutuksessa esim. USA:n osalle oli erityisiä ehtoja. Extremelajien sisältyvyys vakuutukseen on hyvä tarkistaa, jos aikoo matkalla vaeltaa korkealla, sukeltaa tai harrastaa muuta erityistä. 

Koronapykälät ja esim. ennen matkaa sairastumisehdot kannattaa tarkistaa lippujen perumisen/siirtämisen varalle. Kun matkailet pidempään, on syytä pitää perusrokotukset kunnossa: MRP, jäykkäkouristus, Hepa-A, Hepa-B ja Keltakuume (lähinnä Etelä-Amerikka). Malarialääkitystä suositellaan, jos malaria-alueella on pidempään kuin pari päivää, usein jossain viidakossa, makean veden äärellä tai maaseudulla, missä ei ole pakokaasuja. Malarialääkitys vaihtelee maanosien mukaan. Jotkut käyvät ottamassa rokotteita tai tekemässä lääkärintarkastuksia Virossa, jossa on halvempaa. Myös lääkevarantojen täydennystä voi tehdä edullisemmissa maissa. Tarkista maiden rokotevaatimukset ennen lähtöä! 

Meillä on aina lääkkeitä mukana pieni määrä: särkylääkkeet, ripulilääkkeet, flunssalääkkeet (duact), matkapahoinvointilääkkeet sekä reseptilääkkeet, resepti hyvä olla mukana, sähköinen kuvakopio riittää. Reseptilääkettä sain hommattua myös mm. Ausseissa, mutta välttämättä samat lääkkeet eivät ole tarjolla Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella, hyvä tarkistaa etukäteen. Särkylääkkeenä paras on parasetamol, koska mm. dengue-kuume-epäilyssä ei suositella ibuprofeiinia verenvuotovaaran välttämiseksi. Kuitenkin ibuprofeiini on myös tulehduskipulääke, joka voi tulla tarpeeseen esim. raajavammoihin. Lisäksi hyttyskarkoitukseen toimiva on ollut Punkki-ässä, jota saa apteekeistamme. Myös sitruunaruohoa sisältävät tökötit toimivat, kuulemma. Itse luotan DEET-pitoisiin aineisiin (karkoteaine ikaridiinin ohella). Tiikerisalva on puremien hoidossa hyvä sekä matkatavaroiden kantolihaksien voitelussa. Bepanthen-voidetta tarvii aina. Laastarit ja sidetarpeet löytyy, sekä monikäyttöiset kiristys/kuorma-hihnat (myös esim. riippumaton ripustamiseen käy). Kuumemittaria on tarvittu, joskus on hyvä tietää, missä lukemissa liikutaan. Huomioitavaa on, että paikallisista apteekeista saa usein parhaat täsmälääkkeet, ja Aasiassa lekurikäynnit ovat halpoja ja usein saa lääkkeetkin klinikalta mukaansa. Vakuutus tietysti korvaa, jos sellainen on hankittuna.

Muista hankkia Eurooppalainen sairasvakuutuskortti, jos liikut Euroopassa! Myös esim. Australiassa ja Uudessa Seelannissa on Suomen kanssa terveydenhuoltosopimus, jolla kansalainen saa terveydenhoitoa ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi Suomen passilla. Working Holiday- tai pidemmällä (maksullinen) 1v turistiviisumilla saa haettua Medicare-kortin Autraliassa, jolla hoito on ilmaista tai pelkällä konttorimaksulla.


Saapuminen ja viisumit

Ennen kuin tilaat lentoliput, niin on syytä varmistaa maahantulosäännökset, mikäli matkustat ETA/Schengen-alueen ulkopuolelle. Yleensä netistä löytyy jotkut "immigration"-sivut, joissa on tarkemmin kerrottu viisumivaihtoehdoista. Siihen liittyen on hyvä varmistaa, täytyykö maahan tullessa (käytännössä lentoyhtiö varmistaa viimeistään lähtöportilla asian) olla paluulippu maasta pois ostettuna, joko lentäen tai muulla välineellä. 

Useisssa maissa on tarjolla VOA (Visa On Arrival), jonka voi ostaa maahantuloluukulta lentokentältä. Usein tällaiset viisumit ovat kestoltaan hyvin lyhyitä (2 vko - 1kk), joten kannattaa joskus maksaa muutama kymppi viisumista, jotta voit olla pidempään tai pidentää (extend) viisumia maassa ollessasi. Jos kuukausia tai vuodenkin oleskelee jossain maassa, on parempi selvittää mahdollisuus maksullisiin turistiviisumeihin (ennakkoon haettavat) tai jopa ns. "business" tai "diginomad"-viisumeihin, joita eri maiden viisumiagentitkin järjestävät. Joskus viisumeissa vaaditaan tiettyjen rahasummien esittämistä pankkitilillä, mikä mahdollistaa pidemmän viisumin saamisen. Joissain maissa on eläkeläisviisumeita, joissa ikäraja on ihan eri kuin Suomen eläkeikäraja, esim. 50v (Thaimaa) tai 55v (Indonesia) voi saada eläkeviisumin, se on vain loikoiluun, eikä työntekoon. Muutenkin on hyvä tarkistaa, mikä viisumi sallii mm. etätyön teon. Yleensä turistiviisumeilla ei saa tehdä töitä lainkaan, edes asumista vastaan.

Joissain maissa (mm. Australia, Uusi-Seelanti, USA) on etukäteen netissä täytettävä maahantuloilmoitus, joka on pelkkä muodollisuus maahantuloon, mutta on silti hoidettava hyvissä ajoin ennen lentoa maahan.

Joitain viisumeja voi siis pidentää maassa ollessa (saattaa tosin maksaa enemmän kuin maan ulkopuolelta hakiessa), mutta jotkut viisumihakemukset eivät salli maassa oloa viisumipäätöstä odotellessa. Eli sinun pitää olla poissa maasta, kun saat päätöksen. Maassa olo voi vaikuttaa myös viisumin kestoon, eli jos olet maassa, kun päätös tulee, astuu uusi (jatko) viisumi heti voimaan, vaikka entistä viisumia olisi vielä jäljellä. Ulkopuolelta hakiessa viisumin tiima voi alkaa rullata vasta maahan saapuessa.

Viisumin ylityksestä seuraa lähes poikkeuksetta sakkoa (mm. Indonesiassa hinta per päivä) ja pahimmillaan voit saada 3 vuoden maahantulokiellon viisumisääntöjen rikkomisesta. Syytä on siis ottaa oleskelurajoitukset vakavasti. Maassaolopäivät eivät ole kokonaisia vuorokausia vaan "päiviä", eli yksikin tunti jonkun vuorokauden puolella syö yhden päivän. Tämän koimme karvaasti Balilta poislähtiessä sakkojen muodossa (edellinen kuva).

Maahan saapumisessa onkin tulli seuraava jännä paikka, mikäli sinulla on jotain maahantuotavaa. Lähinnä tarkastus voi osua elintarvikkeisiin, mikäli et ole tai jos olet ilmoittanut maahantulokortissa, että tuot elintarvikkeita. Niitä saa usein tuoda (mm. suklaata tai karkkia), jos ne ovat hyvin käsitelty ja pakattu, eikä mukana ole elävää organismia (mm. siemenet, multa,...), tuoreita vihanneksia tai hedelmiä, saati eläimiä muodossa tai toisessa. Kuitenkin niistä on hyvä ilmoittaa, vaikka ne olisi sallittuja tuoda. Mutaiset vaellussaappaat usein myös tulee ilmoittaa. Me "kärähdimme" yhden kerran porkkanaviipaleista/eväistä Fijille saapuessa, kun unohtui syödä matkalla ne, mutta tulli vain heitti roskiin ja kirjoitti huomautuksen. Usein eka kerta pienellä virheellä voi mennä huomautuksella, mutta sitten (etenkin jos maassa usein käy) voi tulla satasiakin sakkoa.

Ja sitten ei muuta kuin taksisuharia tai jatkokyytejä (mm. matkatoimistot) metsästämään tai vuokra-autotiskille. Tässä usein ruuhkan purkautumisen odottelu palkitaan tavalla tai toisella. Pahimmat ahdistelijat ovat aina ensimmäisten kimpussa, jos kyseessä on pienemmät lentokentät. Etukäteen kuljetushintojen selvittäminen kohteeseen netistä auttaa sinua.


Majoittuminen ja slowdown-moodi


Nyt ensimmäisenä tulee mieleen neuvo, että ei ikinä kannata maksa etukäteen ainakaan montaa yötä, ellei ole 100% varma majoituksesta, huoneesta ja ympäristöstä. Tai jos on huipputarjous ja on valmis ottamaan riskin. Ellet sitten mene peak season-aikaan jonnekin hottiskohteeseen. Niissäkin on aina löytynyt vapaata paikan päällä, tosin voi joutua vaihtamaan majoitusta välillä, jos pidempään viihtyy. Me varaamme yleensä etukäteen maksimissaan ensimmäiset 1-2 yötä, jos saavumme yömyöhällä kohteeseen. Toki kannattaa eri varaussovelluksista kartoittaa hyviä alueita (ja turvallisia, jos isommissa kaupungeissa liikutaan) ja edullisia kohteita, joissa on hyvä hinta-laatusuhde, jotta voi sitten paikan päällä käydä katsomassa ja tinkimässä hintaa sopivaksi omalle oleskeluajalleen. Myös suorat sähköpostikyselyt ovat olleet avuksi hinnan tiputuksessa ja varauksen teossa. Usein hinta tippuu murto-osaan sovellusten pyynnistä, kun olet ovella (esimerkkejä Australiasta), ja jos vielä aiot olla viikkoa pidempään. Aasiassa setelitupon vilautus saattaa vauhdittaa kaupantekoa. Australiassa paikalliset myös käyttävät paljon puhelinta varausten tekoon, sekin kannattaa paikan päällä kokeilla vaihtoehtona.

Airbnb ei välttämättä ole edullisin ja paras vaihtoehto, eikä hostellikaan, jos kaksi henkilöä on kyseessä. Usein lomahotelleista tai -huoneistoista voi saada parempia tarjouksia pidemmälle ajalle. Sivistysvaltioissa voi paikallisittain etsiä kimppa-asuntoja netin kautta, tai sitten voi rekisteröityä vaikka talovahdiksi (House sitting) erilaisille kansallisille tai kansainvälisille sivustoille. Usein eläintenhoitoa on tarjolla, ja jos olet valmis tinkimään asuinpaikasta, joka ei välttämättä ole hottein keskusta-alue tai rannalla. Ja toki vapaaehtoisjärjestöjen kautta voi löytää apua vastaan ilmaista asumista (mm. WOOF, tarkista salliiko viisumi tämän!). Facebookista voi myös löytää eri maista suomalaisryhmiä (ja ruotsalaisia tai enkkuja), joiden kautta saattaa saada asunnon lomavahtina tai vaikka huonevuokraajana, tai ihan normaalivuokralaisena. Kansainväliset (myös FB:ssä löytyy ryhmiä) vuokravälityssivustot voivat auttaa asunnon pidempiaikaisessa hankinnassa. Ulkomailla voi löytyä välittäjiltä loma-asuntoja (holiday rentals) 1-3 kk, tai muita vuokra-asuntoja 6 kk eteenpäin. Jotkut oikein budjettimatkaajat käyttävät sohvasurffausta ja telttaakin, mutta me emme ole kokeilleet sellaisia.

Ei kannattaisi liian usein vaihtaa majoitusta ja/tai paikkakuntaa, koska pidemmän päälle pakkaa - vaihda maisemaa - uusi asunto - pura kamat alkaa näkyä matkaväsymyksenä, ja myös budjetissa. Omien ja muiden kokemusten mukaan 3-6 kk jaksaa vaihdella paikkaa muutaman yön välein, mutta sitten matkailija (ehkä) joutuu henkisille maitohapoille. Toisekseen, jos on irtiotolla ja tarkoitus on pistää itsensä slowdown-moodiin, on hyvä asettua vähintään kuukaudeksi yhteen paikkaan ja ottaa lungisti, ja tutustua paikkaan niin hyvin, että arki sujuu vaivatta kuin paikallisella asukkaalla. Hyvässä lykyssä saat kavereita joko paikallisista, ulkosuomalaisista tai paikallisista ulkomaan elävistä. Pääset sisälle kulttuuriin ja kieleenkin. Kun parhaat nähtävyydet on koluttu ja tärkeät arkeen tarvittavat paikat on kartoitettu, pääset fiilistelemään olemisen sietämätöntä keveyttä ja saatat jopa ehtiä pohtia elämääsi. Majoitus vaikuttaa todella paljon lomailufiiliksiin, joten tässäkin on taas miettimisen paikka, millaiseen asumiseen satsaa ja kuinka paljon on valmis käyttämään aikaansa hyvän majapaikan etsintään. Esimerkkejä olemisen pohdinnasta Perhentian saarelta tai Kuala Lumpurista


Raha-asiat ja budjetointi

Budjetista tulee mieleen ennakkoon säästäminen, joka on paras ja riskittömin keino rahoittaa irtiottonsa. En voi kenellekään suositella pidemmälle reissulle lähtemistä tyhjätaskuna, ettei jää mottiin jonnekin ambomaalle, kun ei ole varaa enää palata kotimaahansa. Madventures Riku Rantala aikoinaan reissulla jemmasi timantin ihon alle, jotta tarvittaessa se voidaan kaivaa esiin paluumatkaa tai hätätilannetta varten. Ei huono idea, mutta ehkä parempi idea on pitää tuollainen hätävara jossain tilin nurkalla odottamassa.  Toisekseen säästäminen reissussa väärässä paikassa voi aiheuttaa katumusta myöhemmin tai pahimmillaan matkafiiliksen turmeltumista. Jos joku asia häiritsee pahasti jokapäiväistä fiilistä, niin korjaa se, ennen kuin hermostut ja otat äkkilähdön maitojunaan. Mutulla nyrkkisääntö budjettiin länsimaisissa sivistysvaltioissa on minimissään omat normaalit asumiskulut Suomessa. Aasiassa ne voi usein puolittaa. Etelä-Amerikka on kalliimpi kuin Aasia, mutta halvempi kuin länsimaat. Jenkit, Australia ja Uusi-Seelanti, HongKong, Japani, Singapore sekä Karibia ovat länsimaihin verrattavia. Afrikasta ei ole meillä reppureissaajan kokemuksia.

Kun maa vaihtuu, valuutta ainakin EU:n ulkopuolella vaihtuu. Aasiassa on ainakin useimmissa maissa helppoa vaihtaa Euroja edullisesti (lähestulkoon kuluitta) virallisissa rahanvaihtopisteissä. Aina kannattaa kotimaasta nostaa lähtiessään tukko käteistä mukaansa. Joissain hotelleissa voi nostaa luottokortilla rahaa esim. 3% kululla (pienillä saarilla voidaan pyytää jopa 10%), mikä joskus muutoinkin siellä veloitetaan kortilla maksettaessa. Korteilla voi tietysti maksaa, mutta joskus on vaarana kortin kopiointi tai luvaton höyläys. Skimmaus tarkoittaa magneettikortin kopiointia automaatilla, jossa on päälle asennettu kopiointilaite ja mahdollisesti jopa lisänäppäimistö tunnusluvun kopiointiin. Useimmin kuitenkin automaatin näppäimistön yläpuolella on tunnusluvun urkkimiseen kamera, jolta kannattaa suojata tunnuslukunsa kädellä. Nykyisin on myös etälukulaitteita laittomaan käyttöön, joilla ohi käveleviltä voidaan höylätä pieniä alle 50 Euron summia omalle tilille. Sitä varten on suojakortteja, jotka estävät signaalin välittymisen vorojen laitteelle. Kuitenkin kannattaa myös suojautua vorojen varalle hankkimalla mukaansa kaksi eri pankin luottokorttia, jos toinen joudutaan jostain syystä sulkemaan. Vanhentuneet kortit ja valelompakkokin pienellä määrällä käteistä on ollut käytössä mahdollisten ryöstötilanteiden varalle. Hyvä on myös muistaa luottokorttien maarajoitukset, nostorajat sekä pitää käyttötilillä vain rajoitettu rahamäärä. Netin kautta on näpsää säätää pankkiasioita reissussa. Nykyisin on myös saatavilla matkavaluuttakortteja (Prepaid Travel Card), jonne voi ladata eri valuuttaa valmiiksi, esim. Revolut. Kannattaa tarkistaa, mikä on itselle sopivin tapa maksamiseen riippuen kohdepaikoista. Jos viivyt pidempään maassa ja sinulla on ehkä mahdollisuus avata pankkitili maahan, voit siirtää rahaa ulkomaiselle tilillesi esim. Wise- tai Currencyfair-sovelluksilla

Hätätapauksessa on myös mahdollista jonkun toisen siirtää rahaa sinulle Suomesta johonkin paikalliseen pankkiin, vaikkei sinulla olisi tiliäkään kohdemaassa. Näin teimme joskus kaverillemme, joka ryöstettiin Italiassa.


Pakkaamisen taito

Koska pakkaaminen ja kamojen purkaminen on yksi ärsyttävin asia reissuilla, niin on hyvä tehdä siihen joku rutiini. Me hommasimme retkiliikkeestä vetoketjullisia kangasmoduuleita, joihin voi osittaa alusvaatteet, sukat, pitkät vaatteet, lyhyet vaatteet ja vaikka urheiluvaatteet. Lisäksi erikseen on saniteettilaukku, jonka saa avattua ja ripustettua kylpyhuoneeseen tai muuhun sopivaan paikkaan. Sieltä löytyy mm. minisakset, kynsiviila, monitoimiveitsi, pyykkipoikia, ompelusetti, apteekkitarpeet, sun muut hygieniahärpäkkeet. Moduulipaketit sijoittuvat näppärästi matkakassiin ja majapaikan hyllyille, ja auttavat tavaroiden etsimistä kohteessa. Myös elektroniikalle (johdot, laturit, powerbankit, yms.) on kiva olla erillinen pussukka, jossa käsimatkatavaroihin sijoitettavat nippelit kulkevat näppärästi. Minigrip-nestepussi oli pitkään pakollinen käsimatkatavaroissa (varalla aina N pussia, jos leviää), mutta myös ruuman nesteille on hyvä olla vedenpitävä pussukka, ettei nesteet levähdä vaatteiden sekaan huonolla tuurilla. Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu 
munalukko ja kettinkiä, taskulamppu, narua ja jeesusteippiä.

Snorkkelireissuille vedenpitävä kassi (5-10l) on näpsä (toimii myös huomiomerkkinä veneilijöille), sekä myös venematkoille, joilla vesi saattaa roiskua matkatavaroille. Joskus venereissuun pakataan arat tavarat isoihin muovipusseihin, jos sattuisi roiskahtelemaan. Tai onpa nähty jonkun matkalaukunkin putoavan kyydistä mereen, josta sitä keksillä nähtiin ongittavan. Vaatteiden pesettäminen kannattaa edullisissa maissa nyrkkipyykin sijaan, tai joissain maissa on kolikkopesukoneitakin. Matkalla on haasteellista olla ostamatta turhaa tavaraa kannettavaksi, kun sitä on jokaisessa halpamaassa tyrkyllä. Kätevimmät matkamuistot ovat käytännön tarpeisiin (vaatteet, sharongit) tai jääkaappimagneetit tai vastaavan kokoiset minimuistot. Toki voi myös tavaraa lähettää etanapostilla kotimaahansa matkalta esim. jonnekin kaverin osoitteeseen (Lahja-merkinnällä), mutta postissa on riskinsä ja tullimaksut saattavat iskeä kohdille, jos arvo ylittää 45€ (tarkista raja). Olemme mm. lähettäneet kuvattuja videokasetteja matkalta kotimaahan postitse, pienellä riskillä, kun emme halunneet kanniskella puolta palloa ympäri niitä kymmeniä kasetteja. Kerran muutamat Uudesta Seelannista lähetetyt matkamuistot olivat tuhoutuneet matkalla, ehkäpä joutuneet tullin "tarkastusporauksien" tms. uhriksi.

Mihin maastoon olet matkalla voi myös olla ratkaisevaa matkatavaroiden kuljetuksen kannalta. Onko parempi ottaa mukaan rinkka vaiko vetolaukku? Joudutko kulkemaan paljon hiekkarannoilla tai muissa maastoissa, missä on huono vedellä laukkuja vai aiotko pysyä ns. sivistyksen parissa?


Puhelinliittymät, netti ja ruutupalvelut ulkomailla

Jos lähtee pidemmäksi aikaa ulkomaille ja eritoten ETA-alueen ulkopuolelle, kannattaa pyytää Suomen puhelinoperaattorilta parin euron kk-perusmaksu ilman paketteja ja nettejä, eli pitää suomalainen puhelinliittymä varalla, vain hätätapauksia varten. Jos vastaanotat puhelun esim. Suomesta ETA-alueen ulkopuolelle, joudut maksamaan puheluun vastatessasi itse ulkomaan vastaanottomaksun (kallista). Soitto maasta toiseen on myös kallista (euroja per min), ellet ole ETA-alueella, jossa nettidataakin usein kuuluu normiliittymän kk-hintaan rajattu määrä. Kannattaa myös hankkia SIM-kortti mobiiliverkkoineen, jos on pidemmän aikaa yhdessä maassa. Tämä vaatii yleensä puhelimesi uniikin IMEI-koodin rekisteröintiä ko. maahan. Kortteja voi löytyä maahan saapuessa lentokentiltä tai sen jälkeen erityisistä myyntipisteistä. Myyjältä kannattaa pyytää liittymän aktivointi ja tarkistaa saldon määrä, testata liittymän toimivuus ennen kuin poistuu tiskiltä, mikäli vain mahdollista. Saatat myös joutua maksamaan puhelimestasi tuontiveron (veron määrä riippuu puhelimestasi), jotta voit käyttää paikallista SIMiä (esim. Indonesiassa). Kuitenkin useimmissa paikoissa löytyy kahviloita, ravintoloita ja hotelleja Wifi-palveluin, ja soittaminen verkon yli kotimaahan on siten halvin tapa. Myös joskus on paikallisella operaattorilla erityinen numero (etuliite) maasta ulos soitettaessa, jolla voi höpötellä Suomenkin kännyköihin normipuheluita muutamilla senteillä per minuutti. Kannattaa vertailla paikallisten operaattoreiden paketit ja hinnat omaan tarpeeseen (mobiilinetti ja/tai Suomeen puhelutarpeita). Monilla haja-asutusalueilla voi vaihdella eri operaattoreiden kuuluvuus, sekin kannattaa tutkia liittymän hankinnan yhteydessä, jos minne on aikomassa liikkua. Eritoten erämaassa tai pienillä saarilla voi olla huonot Wifi-verkot ja hyvin rajalliset operaattorit/kuuluvuusalueet. Hotellillakin kannattaa kartoittaa, missä (huoneissa?) toimii Wifi parhaiten ja onko lähistöllä nopeampi verkko edes saatavilla. Voi olla todella ärsyttävää, jos on asioita hoidettavana, eivätkä verkot toimi. Siellä sitten retkeilet ympäri aluetta puhelimen tai läppärin kanssa etsien sopivaa spottia, jossa edes jotenkin verkko toimii.

Ulkomaille ei yleensä näy netin eri kanavasovelluksissa kotimaan televisio-ohjelmat, jotka ovat ulkomaista formaattia tai joidenkin kansainvälisten lisenssien alaisia (mm. urheilukilpailut). Siksi on hyvä hommata VPN-reititinsofta (esim. Freedome tai NordVPN), jolla voi asettaa sijaintinsa kotimaahan, jotta Suomessa näkyvät ohjelmat ovat verkossa tarjolla. Viime vuosina tässäkin on tullut rajoituksia että VPN-ohjauksesta huolimatta ei saata ohjelmat näkyä, jos ohjelma haistaa VPN:n. Netistä on sikäli näpsää ostella kaikkia appseja ruudun tuijotukseen tai musiikin kuunteluun matkalla. Ja joskus auttaa sijainnin asetus johonkin muuhun maahan, jonka nettikanavalla näkyy esim. kansainvälinen urheilutapahtuma.


Kaverikaipuu ja sosiaalisuus

Reissulla voi tulla yksinäinen olo, jos mukavaa seuraa ei löydy matkalla. Joskus myös matkakumppanin naama voi alkaa ärsyttää, jos ei ota lainkaan omaa aikaa. Perhesuhteet tai ystävyys voi olla koetuksella, jos stressi pääsee pureutumaan väliin. On suositeltavaa kaikille matkajoukoille hakeutua joskus omiin aktiviteetteihin, että yhdessä olo maistuu paremmin. Yksittäinen tuntikin omissa oloissa saattaa olla riittävästi silloin tällöin. Kavereihin kannattaa pitää yhteyksiä netin yli ja paikallisiin sekä matkaajiin on hyvä luoda lyhyitäkin suhteita. Se, että tapaa muita ihmisiä reissuilla, on aina antoisaa. Pelkästään juttelu hotellin henkilökunnan kanssa voi piristää päivää. Jos olet pidempään paikkakunnalla, on ehdottoman tärkeää, että kaveripiiriä muodostuu. Voit jopa saada apua paikallisilta. Ole rohkea ja avoin, ei ole mitään menetettävää. Se hiljaiselta vaikuttava naapurisi saattaa olla ihminen, joka ilostuu ja rohkaistuu keskustelunavauksestasi. Ties, mitä yhteistä löydätte. Näistä kohtaamisista on ollut yllättäviä positiivisia seurauksia, ei koskaan mitään negatiivista.


Ravinto

Pitkällä reissulla on tärkeää, ettei haksahda tyypilliseen lomamässäilyyn, eli roskaruoan pariin, ainakaan usein. Hyvin helppoa on länsimaissakin ajautua syömään epäterveellisiä pikaruokia, jos ulkona syöminen on tarpeen ja terveysruoka kallista. Aasiassa puolestaan nuudelit ja riisit voivat tulla korvista, mutta silti on hyvä totutella itsensä niihin sekä hedelmiin, koska siellä länsimainen pikaruoka on myös kalliimpaa usein kuin paikallinen ruoka. Smoothiet voivat pelastaa paljon, vaikkakin joskus Aasiassa lisätään niihin luokaton määrä sokeria. Nykyisin on monissa paikoissa onneksi tarjolla myös erilaisia kulhoja (bowl), jotka sisältävät terveitä aineksia. Joissain maissa erityisruokavaliot ovat haave vain, ja joissain taas tarjonta on parempaa kuin kotimaassamme. Oma keittiö on usein toimiva ja edullinen vaihtoehto, jos vaan terveellistä ja hyvää raaka-ainetta on omaan keittiöön tarjolla. Pikaiseen ravinnon tarpeeseen Aasiassa on kätevä apu ollut hedelmistä sekä nuudelikupeista. Se on hyvä tiedostaa, että hyvältä näyttävät ravintolat eivät välttämättä ole kalliita ja kääntäen halvalta näyttävät paikalliset paikat halpoja. Vertailu kannattaa. Joskus löytyy paikallisia toreja tai supermarketteja, joista saa edullisia hedelmiä jne. 

Alkoholin kanssa voi joutua taiteilemaan, jos matkailee seurassa, joka on bileherkkää. Muutenkin houkutukset halpamaissa ovat suuria, kun kaikenlaista promillea on halvalla tarjolla. Paikalliset pontikat, viskit ja rommit ovat vältettävien listalla (halpamaissa), koskaan ei voi olla varma, mitä kemikaaleja ne sisältävät, ja ne myös maistuvat pahoille. Drinkkejä ei aina osata tehdä hyvin halpamaiden drinkkipaikoissa, pontikkaa voidaan käyttää kalliimman viinan tilalta. Länsimaiset viinit ovat Aasiassa kalliita, kun taas Australiassa ja joissain muissa viinimaissa voi sen sijaan olla halpoja hyviä viinejä, joka tuo oman haasteensa terveyden hallintaan. Parasta on yrittää elää pitkällä reissulla, kuten kotimaassakin eläisit. Koen myös riskialttiiksi humalassa heilumisen etenkin pimeän aikaan. Silloin ihmisille sattuu eniten vahinkoja ja on vaara joutua rikoksen uhriksi.


Liikuntaharrasteet

Viikon parin lomilla useimmiten rentoutuu, eikä ramppaa jossain lenkillä tai kuntosalilla. Kuitenkin pidemmällä reissulla on tärkeää pitää kropastaan huolta, sillä on vaikutus myös mielenterveyteen. Aasiassa liikunnan harrastamisessa on omat haasteensa: sisäsalit ovat usein liian ilmastoituja ja ulkona on trooppinen kuumuus. Kuitenkin vaeltaminen varjossa tai uiminen meressä tai altaassa voi auttaa pahempaan tarpeeseen. Mikäli sopivia kuntosaleja sattuu löytymään, niin viikkodiileillä voi usein treenata tarpeen mukaan reissulla. Voi myös olla, että sinulla on mahdollisuus tutustua eri saleihin 1-7 päivän ilmaisella treenillä. Ulkolenkkeily on ilmaista, jos se on vaan kelien puolesta mahdollista. Kaupungeissa tulee usein käveltyä pitkiäkin matkoja ympäriinsä. Pyöräilykin monissa maissa on helppo tapa pitää kuntoa yllä ja säästää myös liikkumiskuluissa. Ja aina voi treenailla vaikka vesipulloja käyttäen omassa huoneessa. Olemme törmänneet matkailijoihin, joilla on omat treeniköysisetit mukana ulos puihin tai terasseihin kiinnitettäviksi. Vastus
kuminauhatkin voivat olla reissussa näppäriä.


Matkustusvauhti ja loma lomasta

Kuten sanottu aiemmin, on hyvä pitää matkustusvauhti maltillisena, ettei väsymys korjaa matkaajaa takaisin kotiin. Joskus voi pientä spurttia ottaa seikkailuun, mutta loma lomasta on usein myös tarpeen. Voi ottaa hyvän majoituksen hyvältä alueelta (palvelut lähellä) pariksi viikoksi ainakin, ja rentoutua kunnolla, eikä rampata paikasta toiseen. Pitkä aamiainen, loikoilua altaalla tai riippumatossa, lounas, lepoa tai uintia, illallinen ja nukkumaan ajoissa. Vaikka aktiivisuusmittari huutaisi pyllyä ylös, niin on hyvä pysyä rentona. Kroppa tarvitsee palautumista matkustusrasituksista. Parhaimmassa tapauksessa sinulla on aikaa tutustua ympärilläsi oleviin ihmisiin ja jutella niitä näitä. Pohtia elämää, saada uusia ideoita. Joutilaana oleminenkin vaatii taitoa. Jotkut voivat ottaa vaikka meditaatioviikon jossain retriitissä, jotta varmasti tulee oltua ramppaamatta ympäriinsä. Toisaalta, siitäkin voi tulla keskittymistä vaativa suoritus...

Matkalta voit myös kohdemaan matkatoimistoista kysellä valmiita minilomia vaikka risteilyihin tai lyhyisiin lomaviikkoihin lähisaaristoon tms. Sekin voi olla kivaa vaihtelua, kun voi vaan olla viikon pari valmismatkalla.


Vinkkien jakaminen ja vastaanotto

Matkoilla mukavaa on saada vinkkejä erilaisiin kohteisiin muilta matkaajilta, ja on myös antoisaa jakaa niitä itse. Matkatarinoiden vaihtaminen voi olla parasta vapaa-ajan vietettä. Usein on saanut uusia kohdeideoita muilta matkaajilta, minne seuraavaksi suunnata. Myös joskus hotellivinkit ovat hyviä, jos jollain on sama maku ja budjetti kuin itsellä. Vastuu on aina myös kuulijalla, koska kaikki ihmiset eivät pidä samoista paikoista ja asioista. Onkin tärkeää kysellä, mistä asioista se toinen pitää ja millaista lomaa haluaa viettää. Jotkut tykkäävät viidakko- tai vuoristovaelluksista, jotkut rantaelämästä ja toiset arvostavat kauniita maisemia, palveluita, ekologisuutta, historiaa, yms.

Verkottuminen muiden matkaajien kanssa voi olla muutenkin mukavaa. Voit lyöttäytyä yksiin ryhmäksi myös majoitus- tai matkakulujen jakamiseksi. Yhteinen retki päiväksi ei välttämättä ole huono idea. Joskus voi olla, että matkalla tutustumasi henkilö pyytää sinua luokseen kotimaahansa kylään tai matkaseuraksi jatkossa. On ihanaa tietää, että maailmalla on useita paikkoja, joissa voi vierailla, kun suunnille sattuu. Rikkaus on ystävät ja tuttavat, eritoten matkalla.


Tutustu paikallisiin ja kulttuuriin

Paikallisilta saa usein hyviä vinkkejä moneen asiaan, erityisesti paikallisiin juhlatapahtumiin, seremonioihin tai vastaaviin. He myös perehdyttävät sinut kulttuuriin ja voivat myös opettaa kieltä. He voivat vinkata sinulle hyvän majoituksen tai ravintolankin. Joskus heistä voi olla apua suoraan kuljetuksen tai majoituksen järjestämisessä. Usein taustalla on aito halu auttaa, joskus ehkä myös (hänen ja tuttavien) hyötyminen rahallisesti, missä sikäli ei ole mitään pahaa. Kun tervehdit ja juttelet paikallisten kanssa, tuntuu asuminen paikkakunnalla enemmän kodilta. Kulttuurituntemus on eduksi, ettei käyttäydy vastoin paikallisten etikettejä. Toisaalta se on muutenkin mielenkiintoista, ja sillä voi tehdä vaikutuksenkin paikallisiin. Sitä voi myös monin tavoin hyödyntää. Kielen opettelukin on hyödyksi. Sinua ei viilailla linssiin niin helposti, kun tulee mielikuva, että tunnet jo kyseisen maan puhumalla pari sanaa paikallista. Numeroiden tunteminen ja hintojen kysyminen on hyvinkin hyödyllistä. Tutustumisen paikallisiin voi aloittaa vaikka majoituksen henkilökunnasta. Kun osoitat mielenkiintoa, osoitat kunnioitusta...


Haali elämyksiä sopivasti

Kotimaassakin on mukavaa kokea siellä täällä elämyksiä, ovatpa ne sitten konsertteja, teatteria, taidetta tai muita satunnaisia iloja. Matkallakin voi käydä vaikka konserteissa, jos joku sopiva maailman tähti sattuu samalle paikkakunnalle samaan aikaan. Myös urheilutapahtumat, kuten esim. F1 tai tennisturnaus, voivat olla hyviä kokemuksia ja reitin määrittäjiä reissun varrella. Jalkapalloa pelataan useissa maissa, joissa voi tutustua tuohon maailman suosituimpaan lajiin mega-areenoilla. Teatteria, taidetta ja musiikkia voi haalia kaupunkilomilla, joissa voi olla tarjontaa hyvinkin edullisin hinnoin. Rannoilla voi olla tulishowta tai live-musiikkia tarjolla. Kaduilla katutaidetta. Historiaa voi ihailla arkkitehtonisissa rakennuksissa tai museoissa. Useat elämykselliset hetket liittyvät myös luontoon ja maisemiin. Viidakkoretkillä, vuoristoissa, kansallispuistoissa ja kauniissa saaristomaisemissa voi saada ilmaisia elämyksiä vain katsellessaan ympärilleen, nähdä kenties eksoottisia eläimiäkin.

Elämyksien tallentaminen medioille, kuten valokuvat ja videot, tuntuvat joskus tärkeiltä. On vain oma taiteenlajinsa valokuvamäärien hallinnassa ja videoiden editointiin käytetyssä ajassa. Joskus pelkkä verkkokalvolle tallennus riittää. Kavereilleen voi matkaelämyksiä ja tarinoita jakaa blogeissa tai somessa, mutta joskus pelkästään itselleen päiväkirjan kirjoittaminen on kiva asia (huom. blogikin voi olla privaatti). Kirjoittaminen voi myös antaa sisältöä omaan reissuelämään. Joillekin oleminen vailla töitä voi olla hankalaakin, silloin on hyvä keksiä jotain, mikä rytmittää päivää. Meillä on pidemmillä reissuilla laptop ja ulkoinen kovalevy, joille voi siirtää valokuvia, jos/kun puhelimen muisti alkaa täyttyä. Näppärää on myös, jos on tarjolla netin pilvessä tallennustilaa, esim. Dropbox, iCloud, WebStorage tai Google Drive. Siinä mielessä joku matkablog on myös hyvä, että sinne voi tallentaa kuvia ja tekstejä, jotka säilyvät jemmassa myöhempää siirtoa varten, tosin kuvat ovat huonommalla resoluutiolla kuin alkuperäiset. Netissä voi myös koostella kuvakirjoja eri toimittajien (mm. iFolor) sovelluksilla, ja kirjan voi lähettää etänä vaikka Suomen osoitteeseen itselleen.


Vaihtelu virkistää

Itse huomaan ainakin kaipaavani vaihtelua reissuilla. Joskus on mukavaa olla ns. sivistyksen ja palveluiden parissa jossain urbaanissa ympäristössä, ja joskus voi ”kurjistua” ja rentoutua vaatimattomimmissa oloissa jossain rauhallisessa ja kauniissa luonnon ympäristössä. Joskus kaipaa merta ja joskus viihtyy sisämaan maisemissa. Ihmisvilinääkin voi kaivata ja toisaalta rauhaa ilman turistilaumoja. Välillä viihtyy halvemman elintason maissa ja toisinaan kaipaa länsimaista kulttuuria ympärilleen. Matkalla vaihtelevat ympäristöt virkistävät mieltä.

Sään vaihtelutkin ovat joskus virkistäviä. Jatkuva tropiikki voi alkaa väsyttää, ja luminen pakkaskeli tai kylmät sisätilat voivat latistaa tunnelmaa. Pitkällä reissulla vaatearsenaali voi moninkertaistua, jos varautuu kaikenlaisiin ilmastoihin. Siksi esim. lämpimässä pysyminen koko matkan ajan voi olla hyväkin idea, jos ei halua roudailla useita vaatekertoja ja kenkiä mukanaan. Pitää pohtia ennakkoon, haluaako varautua pidempiin eri kelien vaelluksiin tai retkeilyyn teltan kera. Mitä se merkitsee tavaramäärässä…

Kaikkein parasta on, jos on avoin aikataulu ja voi palata kotimaahansa milloin vaan matkailu alkaa hyydyttää, tai kenties haluaakin venyttää irtiottoa. Parhaimmillaan voi lipsahtaa asumaan pysyvämmin ulkomaille. Usealle on niin käynyt, että parikymppisen reissusta onkin tullut uusi tulevaisuus. Erityisesti, jos on sattunut kohtaamaan elämänsä kumppanin.


Muista: asiat järjestyy aina, ja jos ei, niin...

Kaikenlaisia vinkkejä ja ajatuksia olisi pilvin pimein pitkille reissuille, mutta maailma muuttuu jatkuvasti ja jokainen oman tyylinsä löytää. Maltti on valttia reissuillakin, ja lopulta aina asiat järjestyy ennemmin tai myöhemmin. Jos joku asia menee pikkasen pieleen, niin ainakin siitä voi saada mielenkiintoisen tarinan kerrottavaksi.

Kommentit

  1. Jee! Ihan mahtavaa huomata uusi postaus teidän blogiin. Ja tulipa kyllä hyvään saumaan nämä vinkit, moni asia ei ole tullut edes mieleen ennen meidän tulevaa reissua. Vaikka sitä on tullut reissattua lähinnä Aasiassa ympäriinsä, niin siltikin moni asia on unohtunut tässä melkein viiden vuoden Suomessa olon aikana.

    Joten kiitos siis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän on roikkunut muutamia postauksia (vanha tääkin)... Josko tääkin blogi tästä aktivoituisi taas. Mutta kiva, jos jotain irtoaa noin kokeneelle matkaajalle tai farangille. Toivotaan, että "etäasunto" teille järjestyy, kun ilmeisesti kotivuokralainen on jo about tiedossa.

      Poista

Lähetä kommentti